NYHEDER

nakkekoteletteræble-rødbede.jpg
 

Flere vitaminer i øko-mad

 

Fem års EU-forskning finder flere næringsstoffer og færre tungmetaller i økologiske fødevarer.

Økologiske fødevarer, herunder kål, salat, kartofler, tomater og mælk, har et større indhold af vitaminer, antioxidanter og flerumættede fedtsyrer sammenlignet med de konventionelt dyrkede. Samtidig har de økologiske fødevarer et lavere indhold af tungmetaller, svampegifte og rester af sprøjtegift, skriver Ritzau.

Det er nogle af konklusionerne i et stort femårigt EU-forskningsprojekt (Quality Low Input Food - QLIF), der blandt andet har haft deltagelse af forskere fra Internationalt Center for Forskning i Økologisk Jordbrug ved Aarhus Universitet.
Forskerne kan endnu ikke konkludere videnskabeligt, at de økologiske fødevarer også er sundere for mennesker og dyr. Men pilotstudier på rotter tyder på, at de påviste forskelle i madens sammensætning også slår igennem som målelige helbredsmæssige fordele.

EU-forskningsprojektet har undersøgt indholdet i økologisk og konventionel mælk i fire lande - Sverige, Danmark, Storbritannien og Italien - og blandt andet fundet et større indhold af vitamin E, betakaroten og omega-3 fedtsyrer i den økologiske mælk. Der var op til 70 procent mere af de gode sager, og det hænger ikke mindst sammen med den lange periode, de økologiske køer er på græs. Forskerne har også fundet ud af, at økogrise indeholder mindre salmonella fra tarmen end industrielt producerede grise.

Tidligere undersøgelser har vist, at det friske græs har samme effekt på kød. Du kan læse den danske undersøgelse "Fedtsyrer i frisk græs" her.

Friland A/S | Marsvej 43 | 8960 Randers SØ | Tlf. 89 19 27 60
Se fødevarestyrelsens kontrolrapporterHjemmesiden er oprettet med tilskud fra EU og Fødevareministeriet